حجاب و پوشش در آیات و روایات

noorany

آموزش قرآن و تربیتی

برخی از مفسران در سبب نزول این آیه چنین گفته اند : زنان در زمان پیامبر ، برای شرکت در نماز جماعت با رسول خدا ( ص ) به مسجد حاضر می شدند و شبها وقتی برای نماز مغرب و عشا بیرون می شدند عدّه ای جوان در مسیر آنان نشسته و احیاناً اسباب اذیت و آزار آنان را فراهم می کردند . سپس این آیه نازل گشت و زنان را به حجاب کامل امر کرد تا مورد تعرّض و آزار دیگران قرار نگیرند نخستین خطاب آیه فوق به همسران و دختران پیامبر است و آنگاه به زنان مؤمنان ! این مطلب ،خود حاکی از اهمیت موضوع «حجاب»است . زیرا :اگر آیه فوق ، در خطاب خود ، عموم زنان را مخاطب خویش قرار میداد به طور مسلم شامل زنان و دختران پیامبر نیز می شود امّا موضوع ، در ابتدای دستور زنان و دختران پیامبر را مخاطب خویش قرار داده است تا نشان دهد که حتی خانواده پیامبر نیذ برای دستیابی به امنیّت و مصون ماندن از آزار و بدان جهت که الگوی دیگر زنانند    می باید قانون پر برکت حجاب را مراعات کنند . مطلب دیگر آنکه : در این آیه شریفه ، به زنان امر شده است تا در پوشیدن سیماو اندام خود ،از جامه ای استفاده کنند که سر و گردن و اندام آنان را کاملاً بپوشاند و حتی سر مویی از بدن پیدا نباشد.
بعلاوه : در آیه مورد نظر ، پس از بیان و ارائه جامه مناسببرای زنان ، فلسفه این حکم را چنین بیان می فرماید که طرز پوشش ، از آنجا که نشان دهنده وقار و عفت زن است، موجب می شود تا شخص بیمار دل  ،با مشاهده طرز پوشش زن خود به خود عقب نشینی کند و جرأت نکند به وی جسارت کند . در این مسئله جای هیچ گونه شک نیست که افراد چشم چران فرصت طلب ، هرگاه با ذنی مواجه شوند که او خود را با حجاب کامل حفظ نموده و اذ انحرافات دوری می جوید ، هرگز نسبت به او خیالی در سر نمی پرورانند و بعلاوه ، هنگامی که زنان ، محاسن و زیباییهای خود را پنهان کنند ، برای بیننده ، زمینه تحریک شهوت و اقدام به ازار رسانی پیش نمی آید و همین امر خود به خود شرّ بیمار دلان را از آنان دفع می کند .نکته مورد اشاره دیگردر آیه فوق ، مسئله مردود دانستن «حجابهای ناقص » یعنی از زنان است. در این آیه شریفه ، با ذکر کلمه «جلباب » و به عنوان پوشش کامل ،اشاره می ناید که : هر از گاهی ذنی همه اندام خود را بپوشاند ؛ ولیکن صورت و قسمتی از گردن یا موها را به نمایش گذاردهرگز یک بانوی محجبه کامل نیست و بلکه او موظّف است تا از پوشش استفاده کنند که جایی از بدنشان پیدا نباشد.
2-  «و اذا سَألتموهنَّ متاعاً فسئلوهُنَّ من وراء حجابٍ ذالکمُ أطمتر لقلوبکم و قلو بهنَّ »
« و هرگاه از زنان پیامبر چیزی خواستید از پی پرده از ایشان بطلبید که رعایت این کار برای آنکه دلهای شما و آنان پاکیزه بماند بسیار بهتر است.»
در آیه فوق ، خداوند متعال به مسلمانان امر می کند تا اگر از همسران پیامبر چیزی می طلبند ، از پس پرده و حجاب ، تقاضای خود را اظهار کنند.
سپس می فرماید : این کار برای پاک نگاه داشتن قلب شما و آنان ، بسیار نیکو تر است . یعنی : اگر چه تکلیفی است بر عهده بانوان ، اما فواید آن تنها نصیب ذنان نمی شود بلکه برای اجتماع مردان نیز ، فایده بخش است زیرا ، نگاه کردن مرد به زن بی حجاب ،غرایز جنسی او را تحریک می کند و از این طریق ، زندگی مرد دستخوش اضطراب و آشوفتگی قرار می گیرد .
نکته دیگر آنکه هر چند سخن درباره خانواده پیلمبر است ولی قانون مزبور به آنان اختصاص ندارد و شامل همه زنان خواهد بود .
یعنی اینکه : به هم آمیختگی زن و مرد و برداشتن محدود یتها بین این دو گروه ، خود به خود ، سلامت اجتماعی را برهم می زند و سر انجام بشر را به تیرگی می کشاند به همین خاطر خداوند حکیم ، اختلاط میان زن و مرد را به هر شکل باشد تحریم کرده است چیزی که هست اینکه : افراد با ایمان (همچون همسران و دختران پیامبر و ذنان مومنان ) برای آن که خود را مفتخر به پذیرش آیین سعادت آفرین اسلام نموده اند در نگهداری  و پاک دامنی خود به وسیله حجاب وظیفه سنگین تری دارند ؛ زیرا هر اندازه گرانقیمت تر باشد باید در حراست از آن سعی بیشتری نمود.
3- « و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی»
«و در خانه هایتان جای کیرید و همچون زنان عصر جاهلیّت نخست بشر ، به خود نمایی دست نزنید»
در آیه شریفه فوق خدای حکیم ، به زنان فرمان می دهد تا مأوا و مرکز فعالیت اصلی خویش را در خانه های خود قرار دهند و در همسر داری ،خانه داری ، تربیت فرزند خوب انخام وظیفه نمایند.
سپس می فرماید ، مانند زنان جاهلیت ، بدون حجاب و برای جلودادن خود اذ خانه بیرون نروید که این عملی است که خداوند آن را حرام دانسته است . قرآن کریم در این آیه شریفه از زنان مسلمان می خواهد تا با مراعات حجاب ، به زنان غیر مسلمان امتیاز یابد . چه آنکه زنان یهودونصارا از آنچه که مورد خطاب این آیه با عظمت نیستند ، همواره با وضع شرم آوری از خانه خارج می شوند و چون این عمل ، جزء زشتی و حقارت برای زن مسلمان دانسته و آنان را از این که بی حجاب بیرون آیند و به طنّازی بپردازند به طور اکید نهی نموده است .
بنابر این زنان مسلمانی که از حجاب فاصله می گیرند ، بحقیقت ، خود را به زنان مشرک و غیر مسلمان شبیه نموده اند و با انتخاب خود را به زنان مشرک نموده اند انتخاب این راه بد فرجام از شرافت و احترام که اسلام به ایشان خواسته است بی بهره گشته اند و خود را در سراشیبی هرزگی که خداوند برای آنان ناپسند دانسته قرار داده اند.
در کتاب تحف العقول حدیثی این چنین وارد شده است که می فرماید : پروردگار متعال به یکی از پیامبرانش وحی تمود که به مؤمنان بگو : در غذا و لباس از دشمن من پیروی نکنید و راه آنان را نجویید که در ان صورت ایشان نیز با من دشمن خواهند بود چنان که آنان دشمنند.
در فوق تنها سه آیه از آیات قرآن را که دربارۀ حجاب سخن گفته بود آوردیم ، در این زمینه آیات دیگری نیز وجود دارد که به منظور اختصار از بیان آن خودداری میکنیم .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در چهار شنبه 12 اسفند 1389برچسب:حجاب و پوشش در آیات و روایات,زینت زن ,گوهر زن ,مطهری,,ساعت5:12توسط در پی نور | |